onsdag 23 maj 2012

Löpning, blåmärken och shop-stopp

Igår var det box 75 minuter på gymmet, idag blev det löpning 28 minuter utomhus. Det ska kännas att man lever. Eller? Hur långt ska man komma på 28 minuter är det tänkt? Jag tar mig ca 4 kilometer framåt om man räknar med lite gång-tid och lite stretch av benen som inte riktigt var på topp idag. Nästa vecka är det Vårruset här i stan och jag, arbetskollegor, min granne och en barndomsvän är de som jag känner som ska springa samtidigt. Ingen press. Men jag känner mig inte på topp och jag bävar inför loppet. Nu känns det som att det finns förväntningar på att jag ska ha bra tid eftersom jag faktiskt tränat ca en och en halv månad. Jag misstänker att man både på jobbet och här hemma tror att det kommer gå så himla bra. Bra och bra. Jag kommer ju ta mig igenom, inte bara lägga mig och dö i någon buske. Men jag kommer inte vara i närheten av någon "bra" tid. Jag tror inte att jag kommer få en tid under 30 min. Nu ångrar jag bittert att jag inte började träna tidigare. Ska komma ihåg det här till nästa år. Ärligt, det ska jag. Inget mer såsande här runt jul och påsk. Nä. Bort med godiset, vinet och snacksen och på med löpdojjorna bara.

Eller vänta nu. Jag kanske var lite snabb där. Lite MINDRE av godis, vin och snacks(vill ju ändå känna att jag lever även på ett positivt sätt, what´s the point annars liksom) och lite MER av löpning och träning.

Lite måste man unna sig.


Med boxen är jag in the Zone så det stänker. Jag och grannen klubbar ner varandra varje tisdag och det börjar kännas riktigt bra. Förutom att just igår så tog jag i så att jag fick blåmärken själv. På knogar, knän och tår(sparkarna träffar med ovansida fot). När jag går in i gymsalen och uppvärmningen börjar, då lämnar varenda snäll, empatisk och trevlig känsla kroppen. Något händer och plötsligt är jag stark, arg och redo att fightas. Känner hur jag blir svart i ögonen och träder in i fight club-mode. Svetten stänker, slagen träffar och jag är ivrigt påhejad av min sparring-partner. Det är en sån grym känsla och så olikt precis ALLT annat jag gör i livet. Att få mobilisera all sin fysiska kraft i slagen, det är helt suveränt. Hm...kanske borde satsat på riktig boxning. Det här är den ENDA gym-aktivitet som jag känner mig bra på. Vissa klasser är okej, andra ser jag ut som någon pinsam aerobics-wannabee. Har provat massor: aerobics, zumba, yoga, piloxing(hur tänkte jag?), power-step och body combat m.m. Tack SATS(www.sats.se) för alla roliga, konstiga och helt hopplösa pass ni erbjuder. Det är på boxen som jag "rockar fett". Fråga grannen...

Japp. Precis så ser jag ut på boxen. 


Efter 2 dagars träning lär jag väl knappt komma ur sängen imorgon. Det här kommer kännas. Vad gör man inte för sin bikini. Tur att jag shoppade in jag kom på att jag borde ha shop-stopp. Maken läste gårdagens inlägg och höll med om att jag borde sätta punkt för shoppandet denna sommar. Ska t.o.m. lämna tillbaka den fina vita sommarklänning jag köpte i helgen. Ska köpa ett par sommarskor istället, svarta sandaler med träsko-klack eller hur jag nu ska beskriva det. Dem kommer jag använda hela sommaren istället för en klänning jag kanske använder tre gånger. Kolla, jag är redan igång med det mer miljövänliga tänket. Ska också lämna in ett par plagg till skräddaren så kan jag använda dem igen. Istället för att köpa nya och snarlika plagg. Blir faktiskt på rätt bra humör när jag tänker på det. Ja, jag ska bli mer medveten om min konsumtion och inte låta mig styras av att det finns massor med fina saker att köpa. Det är ungefär som en av cheferna på jobbet sade: "Det finns många intressanta möten att gå på men jag måste prioritera min tid till de forum jag har mest nytta av." Precis, det finns mycket som är intressant och mycket som är fint, men jag behöver inte gå på ALLA möten och jag behöver inte köpa eller längta efter ALLT fint jag ser i skyltfönster. Låter jag pretto och självgod nu? Får ju se hur långt ambitionen räcker men jag vill försöka bli en mer balanserad och medveten person. En bättre människa helt enkelt. Hahahaha.

Ha en härlig kväll, imorgon är det torsdag och sen är det helg för mig och sonen. Vi ska hänga i parken och jag ska jobba hårt på solbrännan. Så inget regn nu.

//Gemma

http://www.facebook.com/gemmablogg

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar