torsdag 4 oktober 2012

Döden, dumheter och den perfekta vardagen

Idag har jag haft en AHA-upplevelse. Jag älskar såna. När saker och ting bara faller på plats i huvudet. Jag har den senaste tiden haft lite väl nära kontakt med döden. Inte jag själv men många runtomkring mig som blivit drabbade, folk har gått och dött knall och fall eller efter en kort tids sjukdom. Eller varit nära att dö men precis klarat sig. Läskigt... Jag blir lite låg av att tänka på hur skört livet är och hur dum jag är som inte fattar vilken tur jag har.

I ljuset av vetskapen om livets skörhet så börjar jag tänka på allt som jag vill göra och uppleva innan....ja innan allt är över. Vem vet när man själv drabbas av någon hemsk sjukdom eller tragik inom familjen eller bara blir överkörd av en buss/sopbil/traktor/ångvält....

Då vill jag ha kunnat checka av en del saker, som resor och upplevelser. Jag vill ha fått köpa den där väskan, det där överkastet, den där absurt dyra brandstationen till sonen... Fått resa över halva världen och haft tid att må bra, slappna av och bara finnas till. Alla soluppgångar och solnedgångar som jag måste få uppleva. Alla sommarlov som är kvar att njuta av... Allt som jag behöver få göra och den där boken som ska skrivas. Ångest...för jag har inte tiden, möjligheten eller ekonomin just nu.

Jag pratade om det här med en klok kollega imorse över en kopp kaffe. Det var hon som gav mig AHA-upplevelsen. Hon sade att när hon var yngre tänkte hon också mycket på allt hon behövde få göra innan det var kört, vilket man aldrig vet när det sker. Men även om man gör de där resorna och allt det andra så är det bara trevligt just då. När resan är slut så är den slut. Och om man ändå är missnöjd med sitt vanliga liv och knappt vill gå upp ur sängen på morgonen, då kan inga resor i världen ändra på det.

Så istället för att gå och längta efter resor(eller vad det nu är) kanske det stora uppdraget borde vara att: skapa den "perfekta vardagen". Alltså att skapa ett liv som är precis så som man vill ha det, varje dag. Ha ett jobb man gillar, göra sånt man är intresserad av, äta mat man tycker om och gå lägga sig bredvid den man älskar. Det är ju DET som är poängen. Varje dag. Det andra är bonus, det är punktinsatser som är trevliga och roliga. Men det är inte det som kommer göra dig nöjd med livet.

Word.

//Gemma

2 kommentarer:

  1. Precis! :-)

    Kram v

    SvaraRadera
  2. åh vad bra skrivet, precis så är det ju, att man måste fixa sin egen perfekta vardag ! kraam .

    SvaraRadera