söndag 17 juni 2012

Perfekt upplägg för Bröllop

Den här helgen har ju som bekant handlat om goda vänners bröllop. Igår var vi(jag och Maken) på festen och idag mår vi som vi förtjänar... Jag har varit på ett par bröllop tidigare och måste säga att det här var i särklass det roligaste och med bäst fest efteråt. Jag kör en liten lista på upplägget för att beskriva vad som var så bra:


  • Vacker miljö på Karlberg slott och en lagom lång(läs kort) vigselakt i kapellet.
  • Då både brud och brudgum har militär bakgrund var det många stiliga herrar i uniform. Damerna var också eleganta, klädkoden var smoking vilket är behändigt. Man behöver inte ha långklänning utan kan komma i en festklänning som man kan använda igen vid annat tillfälle. Brudparet var naturligtvis det vackraste.
  • Det var sedvanligt mingel och champagne innan middagen, inga jobbiga lekar eller krav på vem man skulle mingla med.
  • Bordsplaceringen var noga uttänkt. Inga gifta par satt tillsammans vid samma bord utan alla fick möjlighet att prata med andra än sin partner. I menyn fanns en liten beskrivning av varje person till bordet. Fyndigt formulerat för var och en.
  • Många tal och alla var roliga! Det var så mycket hjärta och värme och skapade en familjär stämning. Toastmastern satte tonen med att bjuda på sig själv och banade väg för talarna på ett roligt sätt.
  • 3 rätters vid sittande bord och vin till, bra med klassiskt upplägg. 
  • Kaffet serverades inte i matsalen utan intill liggande salong, bra med luftombyte. Smart med stora askar med blandade praliner och macroner. Och man fick ta fler än 1!!! Det skapade också god stämning.
  • Vid middagen fick alla ett danskort: som ett visitkort med utrymme att skriva upp 6 st partners för att dansa: vals, foxtrot och bugg. Just då var det lite jobbigt när man var tvungen att fråga bordsherrarna om danser, men sen när bandet började spela: Briljant! Då var alla där på dansgolvet, gammal som ung och tränad som otränad dansare. 
  • Lopp. Det här är tydligen en tradition från flottan som handlar om att man innan man går och lägger sig tar sig en sup. På den här festen blev det lite mer fancy än bara det: pyttipanna med äggula och rödbetor, smör/ost och bröd serverades med snapsar och visor. Då blev det hög stämning kan jag lova! Så kul att höra alla dessa militärer sjunga snapsvisor för kung och fosterland mitt i natten. 
  • Efter loppet var det en DJ på plats så man kunde fortsätta shejka bootien till sent på natten.
  • Och slutligen: det var INTE fri sprit i baren. Så himla bra! Väldigt hyggliga priser och folk blev inte apfulla. 



Jag kände mig nästan finare igår än vad jag gjorde vid min egen vigsel, det var verkligen så härligt att få gå till frisören och fixa håret och ha dagen på sig att göra sig iordning. Vi fick till några riktigt fina bilder också. Men inte på brudparet, det hade de egna fotografer till och alla gäster har blivit lovade att få bilderna digitalt sen. Så lite snopet men inte en enda bild på bruden har jag än sålänge.



Klänning och skor Karen Millen, sjal från Coast och väska Mulberry

Kl 03.30, dags att gå hem kanske...

Smygbloggandes...

Hoppas du haft en kul lördag själv!

//Gemma


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar