torsdag 7 juni 2012

Svårbloggat, dagens outfit och 10 i topp-listan

Det är inte helt lätt att blogga. Är ju väldans ny på det här och har säkert inte fattat hälften av bloggvärldens vett och etikett. Dagens outfit verkar vara en vanligt fenomen? Eller så är det skit-tråkigt, vad vet jag. Här kommer den iallafall, gilla eller gilla inte:


Svarta pumps Tamaris, chinos H&M, blå tubtopp H&M, scarf gammal favorit från Åhléns.


Jag ska avslöja en sanning om migsjälv och efterleva mitt sanna jag lite bättre fr.o.m. idag: Jag älskar listor. Jag tänder på såna där fåniga rubriker om 10 sätt att få en platt mage till midsommar, 10 sätt att göra ditt barn/make/hamster lycklig, 10 sätt att få högre lön o.s.v. Jag är själv mästare på att ge andra tips och råd i tid och otid. Det är nästan tvångsmässigt, som vid förkylningar eller om någon har en bebis som inte sover eller vill gå ned i vikt... Då kommer fenomenal-fixaren Gemma fram med sina listor. Min stora idol-bloggare Meekatt har nyligen skrivit en lista över 10 saker som är bra med att ha en bebis. www.meekatt.com. Hon är vansinnigt kul och jag vill inte härmas, men vill iallafall ge min version av de 10 bästa sakerna med att ha en 2,5 åring:


  1. Du behöver inte ha tråkigt. Det hinner du inte eftersom du ständigt behöver: springa efter ditt barn som tror sig vara helt osårbart, titta på ALLA bilar/flygplan/myror/människor/blommor i hela världen, serva med mat och dricka var 5:e minut, släta över alla bråk om leksaker med andra barn, leka/läsa/bygga, plåstra om, tvätta av eller natta din lilla skatt. 
  2. Du behöver inte laga mat. Ungen vill ju ändå bara ha leverpastejsmörgås eller fil eller risgrynsgröt. De gånger man insisterar på näringsriktig och ekologisk mat med grönsaker och rubbet, då äts det 1-3 tuggor och sen förklarar hjärtegullet att han/hon är mätt och vill se på Alfons/Bärgarn/Bolibompa.
  3. Egentligen behöver man ju inte träna, det är bara att följa med rytmen: alla dagishämtningar, 5 minuters middagar och spring i parken borde ju täcka behovet. Kämpa inte emot, go with the flow.
  4. Perfekt ursäkt om du vill softa hemma en lördag: barnet behöver sova ut under dagen. Låt ungen sova 2-3 timmar och njut av din TV/kaffe/man/ godispåse utan något som helst dåligt samvete. Ränna runt på massa besök eller inne i stan kan man ju göra en annan gång.
  5. Alla underbara uttryck, barnet har äntligen börjat snacka så man förstår ett och annat. Underbart kul, speciellt entusiasmen för:" En BÅT!!!" "En TRAKTOR!!!" "En HUND, den vill kjama mig mamma."
  6. Varenda promenad är som en tur till ett nytt land, precis ALLT är spännande. Tog med sonen in till stan på nationaldagen, ögonen var stora som tefat. Det var flaggor, folk, bilar, hundar, McDonalds, affärer... 
  7. Du behöver aldrig nånsin skämmas över ditt yttre framför 2-åringen. De märker inte sånt iallafall. Förutom om man har ett hål i en strumpa eller på byxan eller nåt. Det har de sten-koll på och upplyser dig gärna om. Allt annat kan man strunta i. 
  8. Ungen är äntligen så stor att han/hon kan kolla på TV en längre stund. Det innebär att du kan få äta middag ifred under ca 15-20 minuter om du tajmar in det väl.
  9. Inga problem med sömnrubbningar, du somanr helt utmattad varje kväll efter en lång dag fylld med jobb, dagis, skrik, skratt, gråt, ilske-utbrott och gosande i soffan.
  10. Det absolut bästa med en 2,5-åring är att du får de finaste pussarna i hela universum. Jag vet, jag vet det är fånigt. Men inget går upp mot den där plut-pussen... Då är allt förlåtet, no matter what.
Några tillägg? Kom gärna med fler förslag på "bästa med min unge-listan"!

Trevlig kväll!

//Gemma






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar