fredag 1 juni 2012

iPad, HEN och Dagens

Äntligen är den här! Jag syftar inte på den ljuvliga fredagen idag utan på vårt senaste tillskott i teknikväg: Paddan. Det är Maken som är teknik-ansvatig i vårt hem. Mycket hen över det? Nej.  När det gäller just paddan är det jag som insett att behovet uppstått. När det inte går något vettigt eller kul men ovettigt på TVn och vi sitter i soffan och en har datorn. Då blir den andre liksom lite små-sur nästan och frågorna haglar: Är du klar snart? Hur länge ska du surfa? Meh, vad kollar du egentligen? Okej, jag erkänner. det är mest jag som är sådär jobbig. Men vad ska jag göra då? Städa? Hahahaha(iskallt).

Så jag har sagt nu i ett par månader att vi borde ha en iPad också, så att den som vill skriva kan ta datorn och den som vill läsa eller bara allmänt slö-surfa kan göra det samtidigt. Och nu är den äntligen här! Sonen har inte upptäckt den än, men det är en fråga om timmar innan det sker och äganderätten kommer starkt ifrågasättas av vår 2-åring.

MIN!
När jag nu är inne på bilder måste jag ju visa dagens outfit so far:


Mysbyxor från Stadium, nagellack från Lóreal och soffa från IKEA.



Nagellack från Lóreal, fejk-tan och myströja från Monki.
En bild är Instagrammad så att mina fötter ser lite snygga ut annars är det jag själv som farit runt i bildredigeringsträsket och ordnat softade bilder. Ser liksom lite mjukare ut för ögat. Eller är jag bara töntig? Skit-samma, jag tyckte det blev fint. Lovar att det kommer bättre outfits framöver, men jag var bara tvungen att visa dagens sanning som den nu är. 

Jag bara måste kommentera ICA-reklamen med HEN-budskap: I LOVE IT!: http://www.youtube.com/watch?v=5vRGaHMlHJU

Underbara Fnulan har också gjort ett inlägg i temat. LÄS! http://www.fnulan.se/2012/03/31/nu-har-vi-blivit-ett-med-hen/

Själv tycker jag såhär, med risk för att få en massa avhoppande läsare p.g.a. min onyanserade åsikt: Jag gillar inte HEN!!! Jag tycker det är det dummaste jag nånsin hört. Ever. Kom igen, vad är det här för trams? Ska vi ha ett hitte-på ord för att utjämna orättvisor mellan könen? Read my lips: Det kommer icke funka. Jag är hemskt ledsen men det kommer det inte. Det är inte det som är lösningen på problemet. Att man ska kunna prata med någon utan att avslöja om den man pratar om är en man eller kvinna. Vad blir bättre? 

Vi behöver jobba mer med att utplåna löneskillnader mellan män och kvinnor och göra det lättare att vara jämställda exempelvis när det gäller barn och hushållsarbete. Det krävs en ny inställning och jag tror faktiskt den är på väg. Men vi kan inte ducka för våra olikheter, vi måste kunna erkänna att vi är biologiskt olika och att det är bra. Inte försöka skapa något könsneutralt samhälle som ingen utom en halv promille av befolkningen känner sig bekväma i. Vi är på rätt väg, förändringar görs i samhället för att underlätta. Matkassar, nanny-förmedlingar, städhjälp, RUT-avdrag, förskolan, föräldraförsäkringen. Det finns möjligheter idag som inte fanns för 10 år sen. Men HEN? Jag VILL inte förklara det för min son. Att vi ska prata som om tjejer och killar är samma sak. Det är de inte. Inte alls samma, väldigt olika. Och olika är bra. Vi vill ha olika. Inte samma som nån sorts klon eller robot. Så nej tack. 

Inget hen i den här familjen. Här är vi mamma, pappa, son. Eller fåfäng kontorsråtta, snäll militär och underbar fantastisk busig troll-unge. Men ingen hen. Not on my watch(har alltid velat säga det...)


Här bor: inte hen iallafall!






2 kommentarer:

  1. Hahha sötnöt!! Men du har så rätt i dina åsikter! SÅÅ fint du har det!!!
    Massa fredagskramar min fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack! Det betyder mycket när det kommer från ett proffs som du!! Stor kraaaam tillbaka!!!

      Radera