lördag 15 september 2012

Bröllop, brudsminkning och hets

Idag gifter sig mina grannar och jag assisterar med markservice så att de ska kunna slappna av och ha en bra dag. Jag känner mig alldeles förväntansfull själv eftersom jag vet att de kommer få en sån fin dag. För 2 år sedan var det jag som fick support av fina vänner och sedan begav mig till stadshuset(precis som grannarna ska nu) för att säga JA till Maken.

Här började morgonen kl 07.13(helt okej, all väckning efter kl 0700 tycker jag är okej med småbarn) då sonen kom in och smög sig upp i sängen och placerade 2 kalla små fötter på mina lår. Där myste vi under täcket i 2 hela minuter! Det artar sig... förr var det ca 10 sekunder. Sen började morgonens förberedelser: fort ut med sopor och bajsblöjor från badrummet, tända ett doftljus, i med lite kaffe(i migsjälv alltså), snabb städa badrum och dra upp alla persienner. Sen kom grannen ca 08.00 och då hanterade jag hennes sminkning. Det var oerhört nervöst. Jag har sminkat vänner förut och blivit ombedd flertalet gånger så jag tolkar det som att folk tycker att jag är rätt bra på att kleta dit foundation och ögonskugga. Men nu var det liksom en brudsminkning.... Inte samma lika. Ingen press här inte. Så jag andades, tog min tid på underlaget och höll händerna stadiga, lyckades även få dit lös-ögonfransar och hoppas de håller hela dagen. Hon fick extra lim med sig. Var helt svettig när jag var klar. Det blev bra, hon är ju vacker i grunden min granne så med lite fransar och lite skugga så var hon oförskämt snygg. Men så ska det ju vara också.

Sen var det att underhålla 2 små pojkar så att mina grannar kunde komma iordning, hon till frisören och han till strykbrädan och duschen. Det gick fint men det är som bekant aningens intensivt med 2 st 2,5 åringar. Nu sover de middag och jag har snurrat ihop chokladbollar som de ska få avnjuta under kvällen. Ett par timmar nu på eftermiddagen är jag och sonen själva då hela grannfamiljen plus släkt firar vigsel. Sen ska vi hämta grannpojken från tågstationen(ja alltså han får eskort av sin morbror så han åker inte själv, lugn) och sen är det fullt ös här hela kvällen. Jag och pojkarna bus är själva och ska styra upp lek, middag, mys, läggning. Har aldrig nattat de där båda samtidigt förut så håll tummarna för mig nu! I värsta fall får vi väl slockna tillsammans i stora sängen.

Här kommer lite foton från gårdagens äventyr: Junibacken. Sonen ville aldrig gå hem och jag ville bara bli hemtransporterad liggandes på en bår med kaffe intravenöst. Barnen är ju helt okej på lekställen som detta men föräldrarna.... Suck. mammor, morfädrar och farmödrar i vägen överallt och "hjälpandes" sina barn i överkant. Men visst, vi kommer nog få åka dit igen. Men nästa gång får Maken åka.

//Gemma


Det röda äpplet.
Jag kör till Legoland, mamma!
Mest spännande var Mårran.
Ja ni fattar, vilket barn vill gå hem härifrån?
Sonen fullkomligt älskar Lööfs böcker, så han är i extas när det var tema: Jan Lööfs sagor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar