söndag 30 september 2012

Tjejmiddag med iPhones

Hade en mycket trevlig kväll igår, tack Hille, Carolina och TinTin! Vi har bestämt att vi kör en tjejmiddag i kvartalet ungefär och en gång om året är man själv ansvarig för kalaset: 3-rätters, vin, alkoholfritt och ett hem fritt från makar och barn(om de inte ammas). Det är alltid trevligt och alltid högt i tak.

Men igår blev det nästan lite komiskt när vi sitter där och skrattar och äter och gråter. Och....Instagrammar? På allvar sitter vi där alla 4 med iPhones i högsta hugg och fotar, googlar, kollar Facebook och gudvetvad. Men hallå? Nästa gång inlämnas vänligen alla smartphones i entrén och sen inleder vi med en övning i mindfulness. Att bara vara och uppleva och förlora sig i stunden utan att meddela omvärlden vad jag åt, vad jag hade på mig och hur kul det är(var). Snacka om produkter av vår tid.... Glöm frågan om vem som hörde trädet falla i skogen. Nu är det mer på tapeten om något verkligen hänt om det inte har instagrammats om, facebookats och twittrats över. Det är SVÅRT att inte föreviga en snygg outfit, en vacker dessert eller det roliga sällskapet. Men frågan är om det förhöjer upplevelsen eller förtar en del av den?

Iallafall var det precis vad jag behövde, en kväll med vänner. Prata om vad som är viktigt i livet, vad som inte är viktigt i livet och få höra alla olika perspektiv och få förklara sitt eget. Har ju känt mig deppig här ett tag men blev påmind om den större bilden igår.

Det gäller att hålla kvar medvetenheten om att livet är ändligt, och vad vill jag då göra av det? Vad är viktigt för mig? Hur vill jag leva?

Värt att tänka på...

//Gemma
Citronmarängpaj
Ja här satt vi och fotade, och fotade och sen kunde man äntligen få ta en bit(eller 3). Ja den var lika god som den ser ut, och helt mjölkfri dessutom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar