lördag 5 maj 2012

Ensam hemma, städkrav och middagsprep


Ok, då har pojkarna lämnat byggnaden. Nu är det jag, surret från kylskåpet och en meter-lång lista över vad som ska göras inför kvällen. tog en sväng runt hemmet för få en uppfattning över läget.



Suck...var börjar man? Kaos i badrum, tvättkorgen svämmar över, köket är ett slagfält efter en lugn och stillsam frukost(inte), sonens rum har tagits över av duplo och gosedjur samt sjuttielva traktors och vårt sovrum är minst sagt i behov av lite uppfräschning. Så går det när Maken och sonen ska iväg på äventyr och river loss sängkläder, sovsäckar, pannlampor och blöjor en lördagmorgon. Men vi fick iallafall i oss frukost alla tre och ALLT packades ner. För ALLA eventuella situationer som kan uppstå. Maken är som sagt familjens hönsmamma och jag fick stoppa honom från att även ta med sonens vinterkläder..ifall det skulle börja snöa. Eller nåt. De ska hälsa på en av Makens bästa kompisar och hans 6-åriga son. Det finns även en mamma och dotter men de är på annan ort idag och de fyra pojkarna ska ut på utflykt. Planen är att utgå från kompisens hus på landet och därifrån utforska grottor, besöka djur på en gård och fiska i en sjö samt eventuellt tälta om vädret tillåter. Hur de ska hinna med allt på en dag vet jag inte. Men det lär jag få höra. 

Sonen vaknade iallafall på glatt humör trots att blöjan läckt och han var alldeles kall på benen, lilla plutten. Det gick jättebra att duscha lite snabbt och rätt bra att få på kläder. Han körde BARA  med "stela pinnen" idag, vilket är bra mycket bättre än "lealösa ormen" eller "bråkande krokodilen". Förväntansfullt berättade han se för grannen att idag ska han minsann: "Titta i gjottoj. Se pindeln. Och jejon" Sonen är inte rädd för spöken eller monster men däremot lejon, och han pratar ofta om att lejonet får inte komma in i badrummet eller i han eget rum. Jag brukar försöka avdramatisera med att förklara hur smutsigt och stökigt det blir om det kommer in lejon. Så de får stanna ute. Det köper han. Så vi får hoppas att det inte dyker upp nåt stort lejon i grottsystemet...



Efter diskussion om lejonen i grottan var det dags att prioritera bland gosedjuren. Vilka ska få följa med? Vi fick helt enkelt hjälpas åt att rada upp alla och sen välja ut. Sonen valde Kängu. Kängu är ca 1,5 meter hög. Kunde nästa höra hur Maken tänkte:  "Men för i h-vete......." Så efter hårda förhandlingar tog sonen med sig lilla Ru, Bullen och Nalle. Nu har de äntligen kommit iväg och samlar ihop mig för dagens uppdrag. Det jag borde hinna med är: städa, baka, ut och springa, göra iordning migsjälv och laga mat. Jag måste faktiskt komma ut och träna på löpningen. Jag har fallit för pressen på jobbet och vara med och springa Vårruset. Jag vet att många tycker att vemsomhelst kan springa 5 km. Inte världens största grej liksom. Men för mig handlar det om HUR jag genomför detta. Jag vill helst inte krypa fram den sista kilometerna, hasa mig fram på tänderna är inte det jag ser framför mig. Jag ser framför mig hur jag nästintill oberörd susar fram och in över mållinjen.... 

Yeah right!!! Ja, ni vet ju själv hur man ser ut efter ett pass: rödflammig och svettig och andfådd, helst lite snorig också för att komplettera looken. Tjusigt som fan. Men jag skulle faktiskt vilja springa hela loppet. Så nu krävs det lite vilja och lite action. Haha, ja hur ska det här gå egentligen ?!



Middagsprepen måste också planeras lite. Jag tycker det är svårt att bedöma tiden också. Tar det 2 timmar, 1 timme, räcker 45 minuter? Det känns som att när man än börjar så blir det iallafall värsta stressen inför utsatt middagstid. Vad ska man behöva göra? Gå upp 3 på morgonen? Man vill ju kunna presentera en vacker måltid som smakar bra och avslutas med en smarrig dessert. Men kanske inte lägga HELA dagen på förberedelserna... Hur gör man?


Min svärmor brukar säga att hon lagar bara enkel mat nuförtiden, bara sånt som nästan lagar sig själv. SEn dukas det upp värsta festmåltiden med alla tillbehör iallafall. Mmm...man kanske lär sig över tiden. Jag vet inte vad för slags mat som lagar sigsjälv. Jo förresten, Gorbys piroger. Det ska jag bjuda på !! perfekt, in i mikron bara klart på 1 minut. Fantastiskt! Undrar hur impade tjejerna blir då? Hahaha, skulle vara kul att se minerna! 



Hm...dags att påbörja någon form av aktivitet här. Var börja. var börja. var börja. Eh...kanske med att sluta blogga och börja jobba?





//Gemma




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar