torsdag 17 maj 2012

Film, hunger och motivation

En ledig dag med familjen, det känns fint även fast vädret lämnar en hel del att önska. Men det avskräcker ingen 2-åring så snart drar Maken och sonen ut i lekparken för att bränna lite av energidepån. Frukosten är intagen, leksakerna är utspridda över golvet och TVn står på.






Låter som "Hurra för Kalle". Vilken är sonens nya favorit. I den här familjen är det inte bara föräldrarna som är förtjusta i TV-serier utan även sonen. Igår såg vi Big Love(HBO´s TV-serie) om polygami. Ironiskt nog såg vi innan det på Uppdrag granskning och svenska imamers rätt udda rådgivning kring samma ämne. Eeeh...ja vad ska man säga. Knepigt? Jag tror jag tassar bort från det ämnet för tillfället.. men lägger in en länk längst ned.

Filmer har vi inte riktigt kommit till. Jag har försökt. Men sonen fixar inte att koncentrera sig så länge. Jag ser så mycket fram emot när han blir så stor att vi kan se en film tillsammans. Innan jag gick över till att bli besatt av TV-serier var filmer min drog. När jag var i tonåren var jag inte ute och smygsöp folköl i någon park som många andra i samma ålder. Jag satt fast förankrad i soffan med liten skara andra nördar och stirrade mig in i film efter film....


Nu var det länge sen jag såg ens 2  på raken och länge sen jag gick på bio. Innan sonen brukade jag gå själv på bio efter jobbet rätt ofta. Köpte klippkort och gick för halva priset månadg-torsdag, var väldigt mysigt. Det jag särskilt uppskattar med filmer är inledningen. Hur storyn säljs in. För mig är det den absolut i särklass viktigaste biten. Vad vill skaparen av filmen förmedla? Vilken känsla? ALLT är viktigt, ljus, vinkel, musik, personer som jag träffar för första gången. Vem handlar det om, vad behöver jag förstå? Jag vill så gärna förmedla det här till sonen. Dela den upplevelsen. Jag vet, jag vet. Han är två år. Vad förväntar jag mig? Inget såklart, men jag ser fram emot när vi kan börja beta av listan som jag har skapat. Ska bli sååå mysigt! Med popcorn och godis och filtar och hög volym. Regniga dagar kommer få en helt ny innebörd.

Vill ni se listan? Okej, okej här kommer den!

Lista på barnfilm (ingen inbördes rankning):


  • Monsters Inc.
  • Happy Feet
  • Lejonkungen
  • Madagascar
  • Katten i Hatten
  • Grinchen
  • Horton hears a Who
  • Ice Age 1
  • Bilar 1
  • Shrek 1-3
  • Trassel
  • Mupparna
  • HItta Nemo
  • Hajar som hajar
  • Lilla sjöjungrun
  • Aladdin
  • Björnbröder
  • Skönheten och odjuret
  • Toy Story 1-3
  • Spirited away
  • Wall-E
  • Upp
  • Råttatouille
  • Min granne Totoro
  • Kiki´s delivery service
  • Ett småkryps livAstrid Lindgrenss: Ronja, Emil, Pippi, Mio min mio m.fl




Men idag blir det inget sånt. Idag fortsätter jag mitt nya liv utan godis och kakor. Inget bantande alltså men en direkt beteendeförändring ändå. Igår kväll var andra kvällen i rad som jag inte tog mig en bulle, kakor eller chokladbit till min kopp té. Det här blev det istället:


Jordgubbar med passionsfrukt


Det var fräscht och gott. Absolut. Men efter en lång dag med enbart nyttig mat och en vegetarisk middag med grillad auberigine, kesoröra och klyftpotatis var jag hungrig.

Jag kände mig som Starvi´n Marvin... Men den känslan tryckte jag ned och gick resolut och lade mig. I sängen låg jag och tyckte synd om migsjälv en stund innan sömnen kom drog ned ridån för den rätt trista föreställningen. Måste planera kosten lite bättre, det här kommer inte funka om jag går och lägger mig hungrig. Då är det snart klippt igen. Måste få lite tips på mer mättande mellanmål än frukt. Och gärna något annat än yoghurt och keso också. Tips någon?

Som belöning för mitt nya beteende visade vågen imorse 1 kilo mindre på 2 dagar! Men hallå hur mycket åt jag innan egentligen? Eller ja, det kanske jag inte vill veta... Men motivationen är alltså fortfarande hög och även fast jag ska fika med en vän och hennes bebi i eftermiddag kommer jag inte trilla dit. Ska fixa fika som passar oss båda.

Ha en toppen dag!

//Gemma





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar