onsdag 2 maj 2012

Morgontrött, illgröna naglar och veckans ambitioner

Ännu en härlig morgon av att bli högst olämpligt väckt mitt i REM-sömnen. Funderar allvarligt på ett sånt där alarm med ökat ljus och fågelkvitter istället för eländesmobilen. Morgonen fortlöpte relativt smärtfritt, vi har väldigt strikta rutiner på morgonen hemma. Maken är fullt på det klara med att det är mitt behov av sminkning, hårföning och full access till badrummet som prioriteras. Jag är inte en sån där jordnära människa som bara kan stiga upp dra på kläder och gå till jobbet. Mitt hår samarbetar inte oduschat och mitt ansikte behöver allehanda potions & lotions för att se normalt ut. Vet inte hur jag ser ut när jag sover men ibland undrar jag om ansiktet fastnar i skojiga grimaser eller nåt. Hur kan man annars se helt mosig, tillskrynklad och allmänt skum ut varenda morgon. Jag ser alltid ut som ett troll nyvaken. Och då krävs det lite ansträngningar för att få till den kontorslook jag vill ha. Om man ska beskriva min stil så är ambitionen: pennkjol och pumps med söt kofta alternativt jeans, stövletter och kavaj. Jag älskar kontorskläder helt enkelt! Vilket gör att jag på helgerna när det är mer lekplatshäng än kontorslandskap får det lite besvärligt. Pennkjolen blir liksom inte helt funktionell. Pumpsen funkar inte i sandlådan. Ja, ni fattar... Så under denna långhelg har jag faktiskt införskaffat 2(!) par sköna skor! Det är inte helt lätt för mig att köpa sköna och gå-vänliga skor för jag faller alltid för de röda kilklackssandalerna, eller de bruna remsandalerna i mocka eller de turkosa pumpsen. Men nej, inte denna gång. Mitt kriterie för sko-inköpet var: jag måste kunna gå ca 2 kilometer i skorna utan att vilja skära av mig en tå efteråt. Så då blev det ett par sportiga ballerinas och ett par skor som bäst kan beskrivas som ett par gammeldags sneakers. Jag vet det låter skit-fult men det blev faktiskt snyggt. Ska lära mig det här med att få in bilder från mobilen...

Jag skulle ju gärna vilja ha ett par Converse för man ser ofta snygga och sportiga tjejer med såna. Men när jag provar ser jag bara ut som en förvuxen tonåring. Inte en sån där cool tjej heller utan ni vet en sån som är lite mesig och bara... ja ute. Eller vad man säger.  Det är faktiskt inte riktigt den look jag är ute efter... Men nu är jag bättre rustad för lekplatser m.m. Måste bara hitta lite mer casual-kläder att utöka garderoben med. dock får det vänta eftesom Maken sent igårkväll utbrast: "Älskling nu har jag beställt en grill!" Ingen mer shopping för mig denna månad alltså. Förutom lammkotletter till grillen då.

Jag anlände på kontoret vid 7-snåret, fortfarande lite troll-lik men åtmisntone på bättringsvägen. Tar en liten break nu och uppdaterar världen om mina tankar. Förväntar mig enormt intresse för detta.

Det som piggar upp mig enormt just nu förutom att jag har roliga möten(?) framför mig är mitt nya pistagegröna nagellack som får mina händer att se lite fräcka och effektiva ut på tangentbordet.


Denna härliga vecka är förutom att den är jklgt kort, fullspäckad med goda ting, här är listan:

  • Sommartid på kontoret! 10% förkortad arbetstid men samma lön. Jippi!
  • Maken tar ALLA dagis-lämningar och hämtningar som kompensation för de gångna 2 veckorna när jag fått köra rubbet p.g.a. hans chefskurser. Thanks! Måste återkomma om hela den cirkusen vid senare tillfälle.
  • Tjejmiddag på lördag. Jag har en middagscirkel med 4 fantastiska damer. Vi är alla socionomer, har alla jobbat som socialsekreterare och är kursare från Socialshögskolan. 4 ggr om året är det middagsbjudning. På lördag är det min tur. Maken och sonen har fått stränga anvisningar om att lämna hemmet på lördagen och inte visa upp sig hemma igen förrän söndag efter lunch någon gång när jag kvicknat till.
  • Planeringdag med mina fina chefer på fredag. Låter kanske konstigt men jag tycker det är så kul att ha en hel dag för att bara tänka processer och metoder. Då är jag i mitt esse!
  • Kul och kul men målet är iallafall att springa 2 ggr till den här veckan. Måste bekämpa långhelgens chokladintag. Annars kommer jag ha en s.k. muffintop till alla mina jeans. Ni vet när det liksom väller över... som på en amerikasnk muffin.
Okej, back to work. Nu ska här planeras för cheferna.

Goddag!

///Gemma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar